lauantai 4. lokakuuta 2014

Mekkoja itselle

Olen taas villiintynyt tekemään itselleni mekkoja. Olen käyttänyt kangasvarastoni mekkoihin ja nyt taas hankin uusia kankaita. Pitäisi saada mekko joka päivälle ;)

Ompelu- ja mekkoinnostukseni on saanut aikaan Ommellinen, jonka vaatteita olen ihaillut ja yrittänyt hankkiakin, mutta on ollut pakko tehdä itse. Tekeminen on ollut kyllä hauskaa, koska valmiita kaavoja ei ole ollut vaan olen tehnyt mekot kokeilemalla.

Kangas mekkoon on hankittu Kestovaippakaupasta.


Tämä kangas on hankittu Verson puodista.

Kaavat mekkoihin tein Joka tyypin kaavakirjan avulla. Käytin kaavana Raglahihaisen paidan -kaavaa. Pidensin kaavaa helmasta 20 cm ja levensin sivusaumoista helmaa kohti. Vyötärö on kaavan mukainen, mutta siitä lähtein kaava levenee pikkuhiljaa helmaa kohti. Helma on 20 cm leveämpi kuin paidan alkuperäinen helma eli lisäsin molempiin reunoihin 10 cm:ä. Takakappaleen helmaan tein vielä lisää pituutta kaarevalla leikkauksella.

Kaulukset mekkoihin olen tehnyt ihan vain kokeilemalla. Vaaleanharmaan mekon kaulus on torvimainen putki. Eli se levenee ylöspäin. Mustavalkean mekon kaulus on taas tehty suorakaiteen muotoisesta palasta ommellen, rypyttäen, purkaen ja leikaten. Tein sitä niin kauan, että sain kauluksesta mieleisen. Käytin tässä kauluksessa suuntaa antavana ohjeena Pinterestistä löytynyttä ohjetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti